Thursday, May 2, 2013

Senyum...senyumm...yippa...yippa...mak longgokkan ole-ole dari Bandung depan mata...ada kain utk buat baju..mak suh pilih mana yg aku mahu..biru pun cantik..merah pun cantikk jugakkk...nak dedua bolehh?? ngeee blink ..blink mata kat mak...muhahahaha... " satu mak punya la.." kihkihkih..saje ngusik mak.. lagi..lagi..apa ? soal aku..pastu abah masuk..hulur batik lepas..."aiyooo abah ni nak wat per?" - "buat jela pape.." -  tq abah... :) "buat utk kain kebaya pun cantik" mak jawab... Motipppppppppp...org tak penah pakai kebaya pun mak..ceksi. lah..hahaha.."wat tutup jenazah boleh tak?" mak cubit pipi aku..hahaha..anak mak mulut sgt choii hari ini..pastu mak tunjuk satu jubah...sangatttttt cantekkkkk....warna hitam sulam emas...cantekkkkk...cantek...saya suka..saya suka..!! mata sangat la bercahaya-cahaya tengok jubah tu..hati sungguh la berbunga-bunga..aihhh...kaler hitam plak tu...perghhhh! kemudian mak bersuara " Mak bagitau kat Meor..Wan..( adik aku) jubah ni mak nak pakai masa majlis nikah Fie nanti..cantik kan..?"  - aku terus rasa mcm semacam..tak tahu nak kata pape..senyap..kemudian pelan-pelan aku jawab. ." pape je la mak.."
entah.,.sentap plak rasanya hati aku..dah lama dia tidak membuka kisah seperti ini...setelah pernah aku katakan..jika di ulang..aku akan berdiam di sana..biarlah sibuk kan diri dari memikirkan soalan dan hasrat yang aku sendiri tak dapat nak tunaikan. Sungguh aku buat..berbulan-bulan aku tak balik Ipoh..kenapa..? waktu itu..berturut-turut majlis adik sendiri..adik-adik sepupu..dan setiap kali nampaknya muka aku ..soalan tak lepas ditanya..dan tempias paling hebat mak n abah la..dan mak.. aku lihat selepas itu seakan sgt gusar dan gelisah..setiap kali pulang...itu aje la soalan yang disoalnya aku..mak takut ye...ada "anak dara tua"..itu jawab aku.."jangan dengar ckp orang..rezeki kita tak sama dengan rezeki mereka.." itu yang aku jawab sebelum aku balik kedah dan wat hal tak balik berbulan-bulan lamanya ke Ipoh..Rentetan yang paling membuat aku sentapnya...ialah masa hari perkahwinan sepupu paling rapat..kami seolah kembar..kami dilahirkan pada 9 & 10 Januari..kalau sebelum ini..segala di kongsi..cuma aku hairan..tiba-tiba dia senyap sunyi dari segala berita .. sehinggalah seminggu sebelum majlis..aku terima satu pesanan ringkas darinya..-" Jemput datang ke majlis aku..maafkan aku sbb tak cerita pada kamu sebelum ini..aku tak tahu macam mana nak cerita..aku tahu kamu terasa..maafkan aku kazen..aku merasa kehilangan dan kita seakan semakin jauh..aku berharap sangat kamu datang.." - yer..dan selepas ini kita akan semakin jauh..kerana kamu akan ada kehidupan kamu sendiri..balas aku dalam hati..perkara yang baik..kenapa perlu disembunyikan..kerana menjaga hati aku? ini urusan dan kerja Allah ..aku gembira..dan aku akan sentiasa doakan kamu..ok..jodohnya tiba pada usia 30 thn..kisah tak habis di situ saja..walau hati terasa...aku tetap hadir dengan senyuman.. cuma jadi rasa nak nangiss...sentapppp...bila kadang-kadang org nak melawak tak sensitif dan peka dengan keadaan..aku dtg dengan senyuman maniss...time salam-salam kat muka pintu dewan..adalah dua tiga org makcik aku salam sambil peluk-peluk aku ckp..sabar yer..lepas ni Fie plak...deyyyy padayapa deyyyyy..motip..nape ckp gitu..mmg la positifnya itu doa..tapi pls jgn la..time gitu tgh happy..mcm seolahnya aku hadir dengan rasa kecewa dan ntah bagai-bagai lagi..aku yg ok tetiba dah rasa nak hujannn...itu takpe..masa aku salam dengan sorang pakcik aku yg suka melawak ni ..dia sempat cakap.." Hahhh..datang sorang je..Fie kata nak bawa tunang sekali jumpa Acik"..motippppp...abah yang masa tu ada kat tepi aku terus tepuk2 bahu aku pastu ckp kat pakcik aku.." Insha Allah..ada rezeki kami jemput" sian semangat jiwa aku..kerana aku..mereka susah hati..sebab tu jugak aku jadi malas balik kampung umah opah...perkara yg sama..tanak bg mak abah susah hati or sedih..baik aku x balik..


Ayat mak semalam tetiba wat hati sayu..mak abah dah tanak bela manis hati mak ni lagi ke..beban ke adanya aku ni..? hermmm...apa adanya pada umur..aku masih manishati mak abah yg berusia 16 thn..tak pernah berubah perangainya kan..abah selalu ckp mcm tu..jodoh cepat tidak mungkin juga bahagia ke akhirnya..itu bahagian mereka..bahagian aku..mudah kerjaya..bebas ke sana sini mencipta rasa dan jejak yang aku mahu..dan paling penting..aku masih mampu bersama dan menemani semangat jiwa aku waktu diperlukan..insha Allah..kerana tiada tanggungjawab lain selain kerjaya..walau kadang-kadang aku penah pincang mengatur perjalanan sendiri..tinggi aku semat dalam hati..ke mana aku pergi.. aku membawa nama semangat jiwa utk dijaga..cuba sedaya mampu aku..selainnya..seribu keampunan ..




2 comments:

  1. sedih plak bilabaca entry nie.sabar ye insyaAllah ada jodoh utk kita

    ReplyDelete
  2. hohohoh..jangan lah begitu cik shida..ini hanya kisah sepintas lalu..tidak perlu bersedih..setiap kita mempunyai bahagian masing-masing.. :)

    ReplyDelete