Tuesday, December 29, 2009

Tuhan Menguji

" Allah menguji seseorang hambaNYa mengikut kemampuan hambaNYa.." Kenapa aku jadi begini? Kenapa begitu? owhh susahnya hidup aku..Kenapa selalu sengsara? Kenapa selalu derita..? soalan2 begini selalu akan keluar bila kita di uji musibah kehidupan..kecelaruan hidup.. dan bila kita merasa perasaan yang terlalu menyempit kehidupan yang sepatutnya sempurna. Aku juga selalu merasakan perkara yang sama. Bila terlalu memikirkan keadaan begitu..hati selalu bersedih. Dalam keadaan bersedih jiwa selalu gundah. Muka tidak cerah. Penyakit mudah mendatang. Keadaan ini tidak boleh lari dalam setiap hidup manusia. Hanya akal yang mampu berfikir dan jiwa yang kuat saja mampu mengawal keadaaan dari terus berlarutan. Baru sebentar tadi aku seakan di Uji hebat dengan sejuta perasaan yang boleh meruntun hati aku . Bukan soal cinta..tapi ini soal kasih sayang sesama manusia. "Hendaklah kamu menyayangi saudaramu sebagaimana kamu menyayangi diri kamu sendiri." aku begitu menjaga perhubungan sesama manusia..tetapi masih ada hati yang tidak selesa melihat aku gembira. Perkhabaran yang aku terima ..aku diamkan tenang di dalam hati. Allah bersama-sama org yang sabar. Dan aku masih pegang QalamNya..Ujian itu diberikan kerana aku mampu menghadapinya!..

No comments:

Post a Comment