Sunday, December 6, 2009

Keputusan..belum ada!

Aku baru balik dr temujanji dgn pakar kesihatan keluarga..Dr Jamilah Abdullah..puas hati dengan layanan beliau..segala yang aku tanya di jawab dengan penjelasan yang jelas! Wajahnya tenang dan berkarisma..aku suka..terima kasih doktor! Seawal pagi lepas fingerprint aku dah bergegas ke pusat kesihatan itu. Konon nak sampai awal..boleh dapat no giliran cepat. Huh..sangkaan aku meleset..makcik2 dan pakcik2 dah lebih awal dr aku..haha..aku rasa adalah 2-3 orang je patient yg muda termasuk aku..yelah penyakit ni ramai org tua yg kena..Ermm..jaga kesihatan anda. Aku igt lagi..no giliran aku td ialah 50..sebelum masuk bilik doktor..aku kena amik tekanan darah dulu..lama juga aku tunggu sblm amik tekanan tuh..bygkan dr pukul 7.40 pagi aku sampai ..giliran aku dalam pukul 10.00 pagi...takpe sabar..tapi..kepala aku sakit..tiba je giliran amik tekanan darah..tgk2..140/111 mak aiii..aku pun terkejut..makcik2 yg duduk tepi aku tu pun terkejut..haha aku wat rileks je la..nurse tu suruh aku tunggu di bilik no 1 ( bilik doktor ). Aku excited nak jumpa doc. sbb nak tahu result blood test aku hari tu.. Doc terangkan satu persatu..Malangnya aku x dpt copy keputusan itu..cuma doc terangkan cholesterol aku tinggi - 7.56 camtu..kena turun sampai bawah 5..pastu..badcholesterol (x silap aku la aku dgr doc ckp)-5.25 yang ni pun doc suruh turunkan bawah 3. Dan ada lagi satu..! dia tulis situ ALT - 97 ..tinggi doc kata..aku tak paham apa benda ALT tu..doc kata itu berkaitan dengan sistem hati..di mana sepatutnya paras normal adalah dlm 40 shj..errmm mana2 doc yg ada baca blog aku ni tolong betulkan kalau salah..aku terang mengikut kefahaman aku jer..Jadinya..pada temujanji akan datang yg sepatutnya aku kena buat ultrasound utk buah pinggang sahaja terpaksa tambah lagi satu..u/s hepatobiliary system...huhh..aku panik..aku berdoa jgn lah yg bukan2..doc kata byk kemungkinan kenapa terjadi..sbb aku muda..itulah yg kena wat ultrasound nih. Mungkin sbb tahap cholesterol yg tinggi tu menyebabkan lemak2 tu berkumpul di hati aku..dan utk jawab kemungkinan2 tulah yg ujian2 ni terpaksa aku buat. Ermm..mula aku kenang balik..aku suke makan beef steakk! arghh...tp aku dah lama tinggalkan..so kawan2..jaga pemakanan anda yer..Aku punya urine test result pun ada gak yg x ok..tp aku bkn amik dadah ok! Entahlah..kenapa tahap kesihatan aku makin2 merudum..lepas satu2..Secara keseluruhan doc cuma suruh aku lebih banyak bertenang..jangan mudah tertekan...dan berehat banyak2..InsyaAllah...Hari ni aku pulang dengan buah tangan dari pusat kesihatan..iskk.ini yang aku culas ni..sebelum aku terima buah tangan dari en. Farmasi tu sempat dia tanya aku.."Ini ubat adik ke..??" aku jawab " Ya.." dia tanya lagi.." Sejak bila makan ubat ni ?" sambil senyum.. " Ermm..ni la baru first time saya nak ambil.." Lepas tu dengan peramahnya dia terangkan ..makan separuh biji sekali sehari..baekk..en farmasi..dan..dia menambah lagi..." jangan berenti makan yer tanpa nasihat doc!!" cisss...yer..yer baekkkkkkkk...!

ni nama buah tangan yg aku dapat dr en farmasi tu -->ENALAPRIL MALEATE


p/s ..kenapa ehh ramai benar yg kepala berangin skang ni..ramai yg lagi sakit rupanya di luar sana..kesian..:(

No comments:

Post a Comment