Wednesday, June 5, 2013

Alhamdulillah...

Ada org tanya..kenapa tak promot blog ? biar ramai follower.. jawapan aku mudah..aku menulis hanya utk kepuasan diri aku... aku tulis dan aku baca..syokk sendiri hahaha.. utk blog yg lain..aku suka menjadi  "silent reader" ..ada la beberapa blog yg mmg menjadi fav aku dari dulu..sampai sekarang..kecuali kalau dia x tukar add atau hanya memberi kebenaran kepada org tertentu yang boleh mengakses laman blog mereka..mmg setia lah aku hingga hujung nyawa dengan blog mereka..

Seperti yang aku dah bagitau..minggu ini minggu kesibukan..pelajar baru Ahad yang lepas..dan pelajar lama Sabtu ini..walaupun esok hari cuti umum..aku tidak bercuti..perlu ke kampus untuk urusan pendaftaran dan taklimat e-insentif pelajar. Minggu ni agak kalut sbb .."pembantu setia" aku bercuti sehingga tarikh pendaftaran pelajar..tiada kerja persediaan yang dilakukan. Tidak mengapa..Alhamdulillah hampir semua selesai bersama dua yang lain. " Jangan mengharap penghargaan manusia..kamu pasti kecewa berpanjangan" . Masih ingat pesan semangat jiwa..dua pengakhiran manusia..sama ada dia akan beroleh hidayah dan menjadi sebaik manusia..atau sikap seseorang itu akan menjadi lebih teruk akhlaknya..semoga kita dijauhkan dari penyakit hati dan sifat mazmumah..

"Sabar itu cantik..nak cantik kena sabar " ermmm..suka benar plak tag line ni skang.. ulang2 selalu dalam hati sambil tersenyum. Dan..sesungguhnya aku perlu sangat bersabar dalam seminggu ini. Jika selalu perlu ambil masa untuk bersiap waktu mahu keluar...mencalit bedak asas dan sebagainya..tapi utk jangka masa seminggu ini..aku dilarang mencalit sebarang alat kosmetik di muka..owhh sangat mula rasanya mcm tiada keyakinan diri utk berhadapan dengan org ramai. Kena plak dengan waktu kesibukan dan berhadapan dengan ramai org..mmg rasa mulanya sangat menyulitkan bagi aku. Malam pertama..sangat bertekad dan memohon pada Allah semoga apa sekali pun yg aku buat tidaklah utk melawan kekuasan dan kejadian ciptaanNya. Sekadaran utk memperbaiki diri dan keyakinan diri. Hari pertama keluar rumah dengan "muka suci"..bedak muka pun tak boleh nak pakai.. hanya menyakinkan diri..inilah sebenarnya ciptaan Allah yang diberikan kepada aku..tidak dengan berselindung apa sekalipun. Berikan senyuman sebaik mungkin pada org yang disapa..senyuman dibalas mesra..dan sebenarnya inilah rahsianya..kita yang perlu format apa yang ada difikiran kita! tiada pun pandangan pelik atau cela. - (bayangkan ..dengan jerawat yg tiba-tiba naik secara galaknya..masa ini la pula tak boleh pakai sebarang bedak, conseler atau faoundation..mmg rasa muka mcm hantu je ..) Alhamdulillah...urusan utk hari pertama dipermudahkan. Ada beberapa hari lagi perlu di lalui dengan keadaan mcm ni. Harapnya kesan utk hari yg mendatang ni takde yang kronik..risau dan berdebar. Berita gembira..penurunan kepada berat yg asal..yeahhh! happy sangatlah.. Ngee..gigih ye utk tahun ini.. :)

Usai minggu waktu sibuk ni..aku dah berkira-kira ( kira duit!! perlu jugak kan kira menda ni..haha) utk ke sana.. kena ambil cuti sehari..takut rushing sangat..belum sempat pun nak survey apa yg patut..atau kalau dah tak sempat sangat..main redah je la..bukan tak pernah buat pun menda mcm ni. tapi yg penting aku mmg nak naik skyway tu walaupun aku dah penah naik thn lepas..motif aku yelah..nak tgk muka org tu merah sbb gayat!! - kijamm!! - "duit boleh di cari..kasih syg tidak utk di jual beli.." tak tahu lah boleh guna atau tidak pepatah ni lagi..ermmm...

Semalam..panggilan dan cerita dari kakak yg disampaikan pada aku..sedikit membuat aku ketawa. Cuma apa yg aku mahu katakan.. jangan kerana desakan org lain.. aku terpaksa korbankan hidup dan masa depan aku. Aku paham perasaan mereka..tapi tolong paham juga perasaan aku.. :) Dan kakak bagitau..jgn risau...semua pun tak bersetuju dengan usul yg diberikan..! terima kasih utk itu...

p/s - org kata..kalau jerawat tgh naik..kena tido cepat.. tu le sbbnya takleh nak ikut dok dalam poket org tu masa kat site sampai tgh pagi..nanti ..bila jerawat dah hilang kita selalu ikut balik ye..

No comments:

Post a Comment